STRATEGI

Den overordnede strategi for Den gamle Gaard
Den gamle Gaard er en meget velbevaret købmandsgård opført for tolder Peder Halck i 1720. Fra 1797 til ca. 1830 var gården ejet af en af Faaborgs store købmandsfamilier – familien Ploug/Hempel Ploug. I de følgende 100 år havde gården en omskiftelig tilværelse som blandt andet herskabsbolig, købmandsgård og slagterbutik.

Efter en fredning blev bygningerne og haven i 1932 restaureret og indrettet til kulturhistorisk museum drevet af en forening med frivillige kræfter – Faaborg Kulturhistoriske Museumsforening.

De senere år har museet været underlagt store forandringer og fra 2022 – efter 50 år med lønnet personale – er det igen frivillige, der står bag driften af Den gamle Gaard.

Strategi
I efteråret 2022 blev der udarbejdet en ny overordnet strategi for Den gamle Gaard indeholdende et slogan, en vision, en mission og nogle værdier. Alt sammen med afsæt i ånden i Den gamle Gaard. Arbejdet med strategien var forankret i bestyrelsen, men med stor involvering af mange frivillige, der deltog i flere strategi-workshops i Den gamle Gaard.

Slogan
Den gamle Gaard – historien lever.

Vision
Den gamle Gaards ambition er at blive et signatursted, der tiltrækker en mangfoldighed af aktører og aktiviteter med respekt for stedet og dets historie.

Mission
Den gamle Gaard skal være en berigende ramme om en mangfoldighed af aktiviteter, som engagerede mennesker har lyst til at skabe til glæde og oplysning for stedets gæster – store som små̊. Alle aktiviteter skal udspille sig indenfor rammerne af ånden og værdierne i Den gamle Gaard. Den gamle Gaard – og dens centrale placering i byen – er noget absolut særligt. Det er derfor en selvstændig mission både at bevare, restaurere og udvikle stedet, samt sikre en sammenhæng med byens udvikling. Den gamle Gaard skal være et sted, hvor både frivillige og ansatte kan have det sjovt og udviklende med hinanden – og til glæde for aktører og gæster.

Ånden i Den gamle Gaard
I stikord karakteriseres ånden i Den gamle Gaard med følgende:

• De fysiske rammer, som er kulturarv
• Stedets historie, rødder og lange linjer
• Fællesskab (frivillige, ansatte og aktører)
• Mennesker, ro og balance
• Stemning

Her kan du læse eller printe den forkortede version af strategien for Den gamle Gaard