Siden jeg som barn ved et besøg på museet så det fine modelskib med det mærkelige navn har det haft en plads i mit hjerte. Godt, at det er bevaret i Den Gamle Gaard! Flot med de mange sejl og forunderligt, at man har kunnet finde ud af at styre dem, så vindens kraft blev bedst muligt udnyttet. – En søgning på nettet giver, at skibet, der er en galease, blev bygget mellem 1908 og 1922, hvor Rasmus Møllers søn, Rasmus Hans Møller (f. 1879) efter endt uddannelse i Flensborg og København samt arbejde på tegnestue i Antwerpen, Glasgow, Helsingør Jernskibsværft og Orlogsværftet vendte tilbage til faderens skibsværft i Faaborg, hvor de sammen skabte en række skibe af bedste kvalitet. Kilde: “Et gammelt træskibsværft i Faaborg. Rasmus Møllers Værft i Fåborg.” Ved Henning Henningsen. Handels- og søfartsmuseet på Kronborg. Årbog 1959 (s. 23-43). – I samme årbog er der en fin artikel med erindringer om livet på værftet af Valdemar Jørgensen: “Erindringer fra Rasmus Møllers værft i Faaborg i 1890’erne”.
Kirsten Milling Nielsen
FAABORG SOM SØFARTSBY
Omkring 1750 var Faaborg en af de førende søfartsbyer i Danmark. Handel og søfart var dybt integreret i hinanden. Der var flere storkøbmænd i Faaborg, som alle havde deres egne rederier. Ploug og Voigt familierne var de førende i byen. I begyndelsen af 1800- tallet havde Ploug ni skibe i forskellige størrelser og Voigt havde fem skibe. I starten var det primært udførsel med mindre skibe til Norden. Senere sejlede de også til England, Holland, Frankrig og Middelhavet. I begyndelsen af 1800-tallet tog langturssejladserne fart, og der blev bygget store sejlskibe på havnen, og nu kunne de Vestindiske øer, Kina og Indien besøges. Det kunne være sejlture på op til tre år. Langt de fleste skibe blev bygget lokalt på havnen, og der har virkelig været stor aktivitet med skibsbygning gennem mange år. Da skibsfarten var på sit højeste i 1860 erne, var der 75-80 handelsskibe i Faaborg.
En af de store Faaborg-købmænd i 1700-tallet var Poul Jacobsen ”Kinafarer” (1717-1775). Som ung deltog han et par gange i en handelsekspedition til Kina på et af Asiatisk Kompagnis skibe. Asiatisk Kompagni havde monopol på handelen med Ostindien, hvor der var gode fortjenester at hente på luksusvarer som te, porcelæn og silke fra Kina. Skibenes besætning havde tilladelse til at indkøbe varer for egen regning, hvad Poul Jacobsen gjorde. Salget indbragte en kapital, der gav ham mulighed for at starte købmandsforretning i Faaborg, og senere byggede han en prægtig købmandsgård ved Torvet.
Hvad kunne nu Faaborg byde på af eksportvarer? Ja, fra byens opland var det korn og andre landbrugsvarer, der blev sejlet til bl.a. København, Norge samt Hertugdømmerne. Hvorfra også længere handelsrejser blev foretaget til England, Irland, Frankrig, Holland samt Middelhavet. Skibene var ejet af byens storkøbmænd. Faaborg var i anden halvdel af 1700-tallet og op til midten af 18oo-tallet en af de største søfartsbyer i Danmark, på Fyn kun overgået af Svendborg.
Barbara Kirstine Hempel (1742-1826) o. 1800 opførte den smukke tepavillon i haven som erstatning for en ældre forfalden pavillon på samme sted. Fra det fine lysthus har man kunnet følge med i livet på havnen og sikkert med levende interesse spejdet efter de store sejlskibe, der efter måske flere års langfart og farefuld sejlads vendte tilbage med forhåbentlig gode fortjenester på handelen i fremmede lande.